Niet alle indianen zijn geel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu Niet alle indianen zijn geel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu

Niet alle indianen zijn geel

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

02 November 2007 | Suriname, Paramaribo

STAGE
Vorige week ben ik gestopt met mijn stage. Alhoewel ik bij Bodeco Adventures aangenomen was voor vormgeving-activiteiten was ik vanwege onderbezetting eigenlijk alleen maar tours aan het verkopen.
Ik ben diezelfde dag aangenomen bij de Surinaamse Televisiestichting (STVS). Er werken zo’n 70 mensen en aan de meesten werd ik al direct na mijn gesprek voorgesteld. Het is veel heen en weer lopen tussen de verschillende afdelingen en zowat iedereen die ik onderweg tegenkom is wel in voor een praatje. De beste manier om zoveel mogelijk op te steken!
Gelijk mocht ik mee met de filmploeg en kreeg ik allemaal taken toegeschoven. Ik heb bij STVS op het gebied van montage, camerawerk en dergelijke in twee dagen tijd al meer geleerd dan in de afgelopen zes weken!

ISADOU
Vrijdagochtend zaten we om zeven uur al in de bus. We gingen weer gezellig over de hobbelige bauxietweg richting Brownsberg en verder.. We reden helemaal naar Atjonie, aan de zuidkant van het meer en vanaf daar stapten we in een korjaal. Een korjaal is een smalle houten boot die laag op het water ligt; je hebt dan het idee dat je heel hard gaat!
We scheerden vlak langs de grote rotsblokken die onderdeel uitmaken van het Guyana-schild dat wel 10.000en jaren oud is (!) en sjeesden dwars door de jungle langs talloze marron-dorpjes. Ik hoorde Joey achter mij haast verontwaardigd roepen: ‘Niet alle indianen zijn geel!!’. Maar Marrons zijn geen indianen. Het zijn nakomelingen van gevluchte slaven en ze hebben een donkere huidskleur. Je hebt dus haast het idee dat je in Afrika bent :)

Isadou is een vakantie-eiland en het ligt aan de overkant van het marron-dorp Jaw Jaw (spreek uit: Joujou). Het eiland is omgeven door sula’s (stroomversnellingen) waarin we zelfs onze eigen jacuzzi ontdekten! Daarin lagen we ’s avonds laat nog heerlijk te baden, te kletsen en naar de sterren te kijken.
Naast sterren ontdekten we in het donker ook dingen die voor ons wèl tastbaar waren: vanuit de bomen loerden tarantula’s naar ons en vanuit de rivier werden we dreigend aangekeken door kaaimannen!! Aahh!!!! Rennen!!!!

Zaterdag gingen we, na een heerlijk verfrissende duik in het water (dat plotseling niet meer zo lieflijk leek), naar Jaw Jaw. We kregen wat uitleg over het dorp en we doken twee meisjes en een jongetje op die ons gebruikten als speeltoestellen. Waar wij natuurlijk met plezier voor dienden!
Het dorp had een medische post en een schooltje dat er zo gezellig uitzag dat ik er ook wel heen had gewild! We ontmoetten een hulpeloos baby-vleermuisje en tijdens de boswandeling vloog een blue morpheus (grote blauwe vlinder) ons bruut omver.
We waren met de boot gekomen, maar omdat het water zo laag stond kon je via de stenen in de sula ook lopend naar de overkant. Daar waagden we ons op de terugweg dus aan. Een klein donker meisje zag mij stuntelen en gaf me een hand bij het oversteken van een stuk rivier. Het is me tot nog toe niet duidelijk of ze dat deed om mij te helpen of omdat ze zelf een hand nodig had. Ach, het hielp ons uiteindelijk allebei.

’s Avonds hadden we een lokale band op bezoek. Ze kwamen met z’n tienen en hadden trommels meegenomen en zongen erbij. We dansten rond het warme kampvuur dat zachte rookpluimen naar een hemel stuurde die bezaaid was met heldere sterren en een volle maan. Ik verloor mezelf in een wereld die begrippen als tijd en drukte niet kent..

We hebben als een blok geslapen.

Zondagmiddag moesten we helaas weer terug; we hadden nog wel een week willen blijven! Gelukkig wisten de herinneringen aan deze prachtige ervaring ons tot aan Paramaribo (en misschien nog wel jaren!) te vermaken.

Aan het einde van de bauxietweg zagen we er weer uit als echte indianen.

Niet geel; oranje.

  • 02 November 2007 - 15:20

    Annemarie:

    Ha Mirre!
    Klinkt weer super! Ik kan me wel voorstellen dat S. graag naar je toe wil. Fijn dat je nu je tijd nuttig kunt besteden, daar! Geniet en werk lekker!
    Liefs uit Baarn

  • 03 November 2007 - 21:17

    Heleen:

    Helemaal geweldig! Super verhalen, echt zo leuk geschreven. Ik zie het helemaal voor me! Behalve dan die tarantula's en kaaimannen, die zie ik liever niet. Niet opgegeten worden he?:P
    Ik wacht met smart op meer verhalen en natuurlijk foto's!
    Ben blij dat je stage wel bevalt tot nu toe!! xxxxx

  • 04 November 2007 - 18:36

    Wybren:

    Eey Mirre!:)Hoe gaat et?
    K ben net jarig geweest.
    Kom je nog een taartje halen als je weer in nederland bent?
    Ik lees je reis verslag gergeld. :)
    mzzl wybren.

  • 07 November 2007 - 16:59

    Steven:

    Joepie lekker zwemmen met kaai-mannen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 34561

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: