Wist je dat.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu Wist je dat.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu

Wist je dat..

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

18 November 2007 | Suriname, Paramaribo

- Suriname is 5x zo groot als Nederland en het land telt ‘maar’ ±500.000 inwoners waarvan de helft in en rond Paramaribo woont.
- De naam van de hoofdstad Paramaribo wordt afgekort als Parbo. Daarvan is het merk ‘Parbo Bier’ afgeleid, wat onderdeel is van Amstel. Het logo is dan ook, op de naam na, exact hetzelfde. De smaak niet trouwens.
- Suriname is een heel multicultureel land. De meeste inwoners zijn: Inheems, Marron/creool (afstammelingen van slaven), Javaans, Hindostaans of Chinees. Er zijn ook enkele afstammelingen van Nederlandse kolonisten, zij worden Boeroes genoemd.
- Pas in 1975 is het land onafhankelijk geworden.
- Omdat het land tijdelijk een kolonie van Engeland is geweest rijden ze hier links en zit het stuur rechts. Vooral wennen bij het oversteken, omdat je voor auto's van rechts moet oppassen ipv van links.
- Surinamers zeggen bijna alles in gebiedende wijs. ‘Pak een glas water voor me’; ‘Maak even een lijst’. In het begin héél erg wennen, maar inmiddels weet ik ook wel dat het gewoon vriendelijk bedoeld is. Wacht maar af tot ik straks terugkom in Nederland, dan bitch ik iedereen eruit! :P
- Een groot deel van de economie draait op delfstoffen. Dit zijn voornamelijk bauxiet (waar aluminium van gemaakt wordt) en goud.
- Surinamers zijn hele gastvrije mensen. Vooral als je een vriend(in) van een neef van een kennis van de gastheer zijn broertje bent, dan ben je meer dan welkom.
- Surinamers nemen te pas en te onpas hun telefoon op: tijdens een sollicitatiegesprek of studio-opname hoor je geregeld ‘Even, hoor!’. Niemand die er, behalve wij, raar van opkijkt.
- Hier komt alleen koud water uit de kraan en dus ook uit de douche! K-k-kouhoud!!! Vooral ’s ochtends vroeg. Maar ’s avonds na een heerlijk zweterige werkdag wil je, echt waar, niets liever dan een lekkere koude douche!
- Surinamers houden van véél en lekker eten. Veel gerechten komen uit andere culturen. Er is o.a.: nasi, bami, saoto soep (soort groentesoep met rijst en gekookt ei en evt kip erin), bara (soort groente-oliebol met pittige mangosaus erover), petjel (rijst met kouseband, een soort sperzieboon, en pindasaus), bakkabana (gebakken banaan met overheerlijke pindasaus erover). Recepten zijn bij mij op te vragen :P
- Kouseband kan wel 90 cm lang worden. Daarom wordt het door de Fransen Haricot-kilometre genoemd!

Met de groeten van uw correspondent.

  • 19 November 2007 - 11:42

    Annemarie:

    Ha Mirre!
    We komen wel een keertje Surinaams bij je eten als je weer in Holland bent. Ik verheug me er nu al op!
    Groetjes

  • 19 November 2007 - 13:44

    Wilma:

    Lieve Mirre,
    Wat een heerlijke dingen eet jij daar. Vooral die Bakkabana lijkt me geweldig....
    Gebakken banaan is altijd lekker. En die kouseband en pindasaus, mmmmmmm
    Je hebt het geloof ik weer helemaal naar de zin. Wat fijn, zeg.
    Ik zal de kinderen weer even waarschuwen dat je een interessante mail hebt, met aardige, bijzondere beestjes.
    Tuten
    Henk, Wilma, Wyb, Jelm, Marij.

  • 19 November 2007 - 21:58

    Renee:

    Eeey Mirre,
    geweldig die baby-vleermuis!
    Alleen die spin vind ik maar niks brrr.
    Ziet eruit alsof je het nog steeds goed naar je zin hebt :D
    Groetjes, Renee
    P.S. Net Elysion-weekend gehad, was weer super :)

  • 20 November 2007 - 15:01

    Steven:

    Vette foto's nu verheug ik me nog meer op 11 december. Die vogelspin is echt vet mooi. HVJ XXX

  • 21 November 2007 - 08:39

    Bart:

    Ha doch,
    nou, "Correspondent" schept wel verplichtingen hoor: Minstens 1x per week een update. We kijken er naar uit, zo mooi is het om te lezen !!!

  • 25 November 2007 - 15:34

    Heleen:

    :D Leuke weetjes! En die foto's zijn ook super! Alleen die spin! Aaah, die wil ik dus niet in mijn kamer hebben he haha!

  • 05 December 2007 - 10:31

    Henriette:

    Shame on Me. ik heb al heel lang niet meer gemaild of berichtjes achtergelaten.
    Ziet eruit alsof je het leuk vind daar. Hier is het nog steeds hetzelfde saaie nederland. :(
    TschuB
    PS maak je geen zorgen ik zorg goed voor je vriendje hoor ;)

  • 01 Januari 2008 - 17:36

    José:

    Hey Mirre, ik ben weer helemaal up-to-date hoor. Echt stom dat ik deze site niet eerder heb gevonden, het was gewoon dezelfde die je had toen je in Costa Rica zat. Naja, laten we het er maar op houden dat ik het behoorlijk druk heb gehad in Nederland. Ik zie je hopelijk wel weer als je terug bent in Nederland en nog veel plezier in Suriname in 2008!!!

    -xxx- José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 34593

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: