Wan bun nyun yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu Wan bun nyun yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu

Wan bun nyun yari!

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

04 Januari 2008 | Suriname, Paramaribo

Oftewel: GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!!!!!!!!!!!!!

Hopelijk hebben jullie ook een hele leuke jaarwisseling gehad. Ik hoorde dat het in het Noorden erg mistig was, maar dat mocht vast de pret niet drukken.

Het verschil van oud en nieuw vieren in Suriname of in Nederland is dat in Nederland het feest losbarst om 12 uur, en dat hier het feest voornamelijk vóór 12 uur gevierd wordt!! En niet alleen op de dag zelf, maar zelfs wéken van tevoren!
Zo’n twee weken geleden schoten de vuurwerkwinkels ineens als paddestoelen uit de grond; ook naast ons werd er één geopend en vanaf dat moment werd een flink op los geknald bij ons in de buurt. Ook tijdens ons kerstdiner moest er natuurlijk even ruimte ingelast worden om wat felle kleuren de lucht in te vuren.

De week vóór oud&nieuw was er iedere avond feest in de stad. Op zondag zijn we nog naar een streetparty geweest waarbij ze een breakdance competitie hielden en een populaire Surinaamse DJ kwam optreden, en op maandag konden natuurlijk helemaal alle remmen los. En die Surinamers kunnen er wat van! Al om tien uur 's ochtends was het smoordruk in de stad. Het feest vond vooral in de Domineestraat plaats, waar twee podia waren waar een aantal hele goede lokale bands optraden. De toon was letterlijk en figuurlijk al vroeg gezet!

Om twaalf uur (nog steeds ‘s middags) leek ineens de oorlog uit te breken: óveral werden pagara’s (duizendklappers maar dan nog veel langer!) afgestoken: ze lagen op de grond, hingen aan electriciteitsdraden en aan daken van gebouwen. Je moest echt uitkijken waar je stond en bovendien oordoppen in hebben en een lap voor je mond want van de rook die eraf kwam kon je haast niet meer ademen!

Ik dacht in die menigte weinig bekenden tegen te komen, maar vreemd genoeg ontmoette ik zo’n beetje iedereen die ik ooit hier in Suriname heb ontmoet. Dat schijnt er ook een beetje bij te horen hier: dat je alle oude bekenden weer tegen komt. Er kwam zelfs een man naar me toe die me die ochtend live op tv had gezien! Dankzij mijn eigen cameramannen nog wel, want de STVS was natuurlijk ook van de partij!

De hele middag speelden bands op de podia en op straat, werd er bier gedronken en gefeest. Toen ik om vier uur even thuis kwam meldden mijn huisgenoten me dat we om half vijf richting een straatfeest zouden vertrekken. Dat gaf dus precies genoeg tijd om de rode kleurstof van me af te douchen die van de pagara’s kwam (dit keer eens níet van de bauxiet!).

Even later konden we dankzij het tijdsverschil al naar Nederland bellen om ouders, oma’s, broer, vriendje en vriendin gelukkig nieuwjaar te wensen. Bij ons werd ook al genoeg vuurwerk afgestoken dus met het idee dat het nu bij jullie oud en nieuw was, vierden wij daarna eigenlijk voor de tweede keer oud en nieuw!

Rond elf uur gingen alle Surinamers naar huis toe (daar waren we al voor gewaarschuwd) om dáár oud en nieuw te vieren. Dat is traditie. Bovendien komt daar nog bij dat de meesten thuis vuurwerk hebben liggen dat afgestoken moet worden om de boze geesten te verjagen.

Wij gingen naar Zus&Zo, een bakracafé die gepromoot had dat ze rond de jaarwisseling oliebollen en champagne hadden. De hele bakrawereld wist er vanaf en daarom ontmoetten we weer een heleboel bekenden om samen de jaarwisseling mee te vieren. Iedereen ging uit z’n dak en er werd ook vuurwerk afgestoken, maar het grootste feest (het pagara-festijn) hadden we die middag al gehad!

Nu nog steeds wordt in onze buurt van alles afgestoken en gaan er om de haverklap autoalarms af. Het feest kan mij allemaal niet lang genoeg duren! Iemand zei me weleens: “Als jij één keer oud en nieuw hebt meegemaakt in Suriname, dan kom je ieder jaar terug!”

We zullen zien..

Een mooi 2008 toegewenst allemaal!

• 04 Januari 2008 - 22:00

Steven:

Wilde dat ik er bij kon zijn ziet er geweldig uit!!! Groeten van mijn ouders en een gelukkig nieuwjaar.

• 05 Januari 2008 - 12:17

Nienke:

Jij ook een heel gelukkig nieuwjaar! Het klinkt als een geweldig feest daar! ;-) Hoe heb je het eigenlijk gehad met Steven? En bevalt je stage nog?
    Groetjes!

• 05 Januari 2008 - 12:44

Marlijn:

Jij ook een heel gelukkig 2008! Ik had 't al door de telefoon van Heleen geschreeuwd, maar toch ;) Leuk om te horen en zien hoe ze oud&nieuw daar vieren! Bij ons was 't idd erg mistig, maar dat mocht de pret idd niet drukken :) Je bent trouwens echt poepiebruin geworden! Dat zal daar wel vanzelf gaan zeker.. Succes met je stage verder, hoop dat alles goed gaat nu daarmee.

Ciao!

• 07 Januari 2008 - 11:22

Gerard, Titia:

Folle Lok en Seine in 2008! Terwijl wij bij de kerstboom zaten op te warmen met een glas glühwein en zelf gebakken appeltaart, was jij aan het feestvieren onder de felblauwe hemel. Wat een spektakel in Paramaribo.
    Veel succes met jouw stage!

• 08 Januari 2008 - 13:42

Heleen:

Haha! GEWELDIG! Die djembé spelende negers! :P Leuk verhaal weer, ookal kende ik het al wel, maar die foto's maken het net even wat levendiger!
    Heel veel plezier nog komende maand! Enjoy it!

• 08 Januari 2008 - 18:16

Bart:

En Wan bun nyun yari voor jou natuurlijk ook !!! We missen je langzamerhand wel, maar geniet nog maar even in mijn tweede vaderland!

Grtz!

• 17 Januari 2008 - 20:36

Wilma:

Hallo Mirre,
    Je hebt het er zo naar de zin...Blijkbaar kan je net zo lang feesten als de Surinamers, je vindt het land mooi en ga zo maar door. Is het misschien een land om te blijven wonen? En hoe vond Stefan Suriname? Ik ben benieuwd of je je weer makkelijk inpast in Nederland. Mirre, wij wensen jou nog een fantastisch mooi jaar toe.
    Liefs Henk, Wilma, Wybren, Jelmer en Marijke.
    PS: hoe is het met de dode gekko?