Een vroege kerst op Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mirre - WaarBenJij.nu Een vroege kerst op Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mirre - WaarBenJij.nu

Een vroege kerst op Borneo

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

12 Oktober 2010 | Maleisië, Kota Kinabalu

Als je over Borneo heen vliegt is groen het enige wat je ziet. Daaronder verschuilen zich de verschillende tinten bruin van de boomstammen en -wortels. De dieren hebben zich bizar goed aan weten te passen aan hun omgeving. We hebben er heel wat gezien: apen in alle soorten en maten, slangen, kleurrijke vogels.. Maar wie oog heeft voor detail wordt pas echt verrast!

We zouden een wandeling maken naar de waterval maar we hebben de waterval nooit bereikt omdat we alleen maar insecten aan het bestuderen waren. Neushoornkevers, lantaarnvliegen, er was een insect die kleine takjes op zijn rug leek te hebben, we vonden zelfs een wandelende kerstboom (rups) en ook een wandelende sneeuwvlok! We lagen echt krom van het lachen: Wie heeft DIT nou weer bedacht?! De natuur is echt wonderbaarlijk!

In Mulu heb je Deer Cave. Dit is een grot die de immense hoogte van 175 meter heeft en meer dan 2 kilometer lang is. In de grot stikt het van de vleermuizen: 3 miljoen!!!

Vleermuizen zijn bizar sociale dieren. De vrouwtjes worden in het najaar bevrucht. Daarna stoppen ze de groei van het eitje tot na het regenseizoen. Als er dan niet genoeg te eten is, dan aborteren ze het. Is er wel genoeg, dan zetten ze de zwangerschap massaal door. De baby's worden dan binnen 1 of 2 dagen van elkaar allemaal geboren! De vleermuizen die jonger dan 2 zijn, zorgen in een soort creche voor de pasgeborenen.

Bijna iedere avond vliegen de vleermuizen massaal uit om fruit en insecten te vangen. Maar voordat ze uitvliegen gaan alvast een paar vleermuizen de grot uit om zich op te offeren aan de haviken. Zo kan de rest ongestoord uitvliegen!

Zodra ze dat doen ziet de hele lucht zwart van de vleermuizen!
(eerlijk gezegd heb ik de plugin van youtube niet en weet ik niet of dit een goede video is, maar hij is vast leuk :P )

De mot heeft zich enorm goed op de vleermuis aangepast. De mot bestond namelijke eerst, maar werd bedreigd toen de vleermuis kwam en ze begon op te eten. Sommige motten (wel 15cm breed!) hebben oren ontwikkeld zodat ze de sonar van de vleermuis kunnen horen en dan kunnen vluchten. Andere motten hebben een geluidje ontwikkeld waardoor ze de sonar van de vleermuis verstoren en die ze niet meer kan vinden!

Ongelofelijk, niet?!

Borneo is opgedeeld in Sabah, Sarawak (beide Maleisisch), Kalimantan (Indonesisch) en Brunei.
Sabah zorgt, ondanks de gigantische velden aan palmolie-plantages, best wel goed voor de natuur. Sinds 1993 worden geen kapvergunningen meer afgegeven en het land is nog voor 60% bedekt met oerwoud.
Brunei doet het nog veel beter maar dat is maar een heel klein stukje van Borneo. Brunei is rijk aan olie en haalt daar winst uit.
In Sarawak gelden minder scherpe regels. Er is nog veel oerwoud maar het kappen gaat door en je ziet dan ook veel "littekens" op het land. Van bovenaf zie je grote bruine vlaktes tussen het groen.
Kalimantan schijnt helemaal leeggekapt te worden. Jammer genoeg bezit Indonesie het grootste deel van Borneo.

WWF werkt er hard aan om ervoor te zorgen dat ecotoerisme de grootste bron van inkomsten wordt in deze landen, zodat ze het woud niet langer hoeven te kappen. Dat zou zonde zijn, want het woud is miljoenen jaren oud. Borneo is samen met Sumatra het enige thuisland van de Orang Oetan (die naast ons in de boom hing toen we lunchten!!) en de Sumatraanse neushoorn (die is mini!). Ook heb je hier pygmee olifanten. Die trekken heel Borneo rond, maar krijgen het steeds lastiger met al die gekapte gebieden.

Dat was de serieuze noot :)
Wij hebben onze vlucht naar Kuala Lumpur geskipt want we kunnen helemaal geen genoeg krijgen van al dit moois! Morgen gaan we weer de jungle in :)

Groetjes!

En oh ja, laat even een berichtje achter; vind ik leuk!!!

• 12 Oktober 2010 - 10:50

Frits En Annemarie:

De foto's waren ook wonderbaarlijk mooi!
    We genieten een beetje met jullie mee.
    Hier stralend weer, maar erg koud!Veel liefs voor jullie beiden!

• 12 Oktober 2010 - 11:05

Wilma:

Ik ga de boel uitdraaien, dan kunnen we allemaal van jullie verhaal genieten. En dát is ook wat jullie doen.
    Als ik zo aan het lezen ben, begint het bij mij ook te kriebelen. Leuk, dat jullie beiden dezelfde dingen interessant vinden: insecten, natuur, e.d.

Liefs van ons allemaal,
    Wilma.

• 13 Oktober 2010 - 15:04

Harmke:

Waauw meid, wat een theoretisch verhaal zeg:-D daar heb je wel even voor gezeten zeker... Ik weet niet of ik stil kon zitten als ik tussen al dat moois kon zijn. Mooi reisverslag hoor. Rustgevend filmpje is het trouwens...met een mooi muziekje eronder :)
    Hoe is het verder?
    Ik eet steeds meer vleesvervangers, ik begin er van te houden. Wat eten jullie zoal op Borneo?
    Tis hier trouwens heel mooi weer, lekker zonnig en dat al voor bijna een week (mini nazomertje).
    Liefs en dikke knuffel Harmke

• 14 Oktober 2010 - 20:05

Barend:

Hee mijn naam is Steve O en je youtubevideo is ok! Veel plezier daar enz en doe de groeten aan mn broertje. Veel complimenten voor mn mooie nieuwe Groninger vlag trouwens, waarvoor dank. Gruessen aus Holland!

• 15 Oktober 2010 - 14:04

Bart:

Mooi bericht weer, maar dat verwachten we allemaal inmiddels ook.
    Bizar filmpje wel. Is niet van jou hè? Zijn zeer benieuwd naar HD beelden. Grtz.

• 16 Oktober 2010 - 18:07

Zanne:

Heee hallo, heb even Barend zn mail gehacked en ben zodoende op je site terecht gekomen. Natuurlijk na alle andere geheime mails eerst te hebben gelezen, maar ik geloof dat ' ie niet zo veel geheimen heeft:-))) Wat heerlijk zo'n land en zo'n jungle, heerlijk. Gaan jullie later nog wel naar de Filipijnen?
    Veel plezier nog daar en tot snel!

• 16 Oktober 2010 - 18:20

Zanne:

Waar ligt Kuala Lumpur eigenlijk, ik dacht dus de Filipijnen, maar is het niet Maleisie? B weet het ook al niet....

• 17 Oktober 2010 - 18:38

Nienke:

Hey Mirre,
    Ik heb je site ook eindelijk ontdekt ;-) Geweldig om te lezen wat jullie daar allemaal zien, ik ben jaloers! :-)
    Liefs,
    Nienke

• 19 Oktober 2010 - 17:46

Lisanne:

Joehoe!!

Leuk om weer eens wat van je te lezen. Wat gaaf zeg, al die mooie dingen in de jungle. Ik hou normaal niet van insecten, maar deze lijken er wel heel erg mooi uit te zien. Ik zie de beelden al voor me. Ben blij dat jullie het naar jullie zin hebben.

Nou doeg!!
    Xxx

• 20 Oktober 2010 - 11:11

Nienke:

Hey, wat leuk die foto's van Suzanne op facebook :-) Komen hier ook foto's? Ik wil meer ;-)
    X Nienke

• 21 Oktober 2010 - 08:23

Liesbeth Van Hoffen:

Hoi Mirre,

Heel erg leuk om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt op je reis. Enjoy!

Groet!
    Liesbeth

• 22 Oktober 2010 - 00:55

Marijke:

Hoi!

Geweldig zeg, dat jullie daar zoveel natuurpracht mogen zien. Onze aarde is een kostbare plek...

Ik ga direct door naar de foto's :D

• 23 Oktober 2010 - 22:11

Christof:

Hey Zusje! ik had je natuurlijk al gesproken, maar leuke post om nog een keer goed na te lezen :D

Groetjes en tot de volgende post / volgende keer bellen!

Christof

• 24 Oktober 2010 - 10:50

Gerard,Titia,Simone:

Hoi Mirre en Steven,
    Wat heerlijk om samen vijf weken met elkaar op te trekken in de jungle. Een belevenis om nooit te vergeten.
    Nog enge spinnen en ander ongedierte gezien? Leuke mensen daar? Ik ben benieuwd!
    Groetjes van ons.