Paradijselijk Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mirre - WaarBenJij.nu Paradijselijk Borneo - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Mirre - WaarBenJij.nu

Paradijselijk Borneo

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

24 September 2010 | Maleisië, Kota Kinabalu

4 vluchten e 5 douane controles later.

Tot nu toe zijn er geen snuif- of rookwaren in onze bagage gevonden. Gelukkig maar, want op het bezit hiervan staat in Maleisië de doodstraf.

Tijdens onze tussenstop in Bangkok hebben we al even kennis mogen maken met de vriendelijke en altijd glimlachende Thai. Groeten doe je met je handpalmen tegen elkaar voor de borst, een hoofdknikje en de tekst: "Sàwàtdii khâ" of, als je een man bent: "Sàwàtdii khun". Daar hebben we een dag lang op moeten oefenen. Vooral de toonverschillen in de lettergrepen zijn moeilijk!

Het eerste wat opvalt als je ergens landt is de geur van het land: die is overal verschillend! Op het eerste gezicht ziet Thailand eruit als een tropische tuin en drukt de luchtvochtigheid van een tropisch zwembad op je. Vreemde geluiden van kikkers en vogels klinken vanuit de bosjes. Overal staan borden en denk maar niet dat je er een letter van kunt lezen. Het koningshuis lacht je vanaf de foto's toe en alles is kitsch met nepgouden beelden en knalroze bussen.

We hebben met ons laatste restje energie na de lange reis een tempel bezocht en daar ons eerste boeddhabeeld gezien. Groot en statig, blinkend van het (nep)goud. In de prachtig versierde huizen bij de tempels wonen monniken en arme mensen die door hen verzorgd worden.

Gisteren mochten we weer vliegen: van Bangkok via Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu (Borneo). Vliegen is voor mij echt iets magisch. Eerst flink veel vaart maken en dan dat gevoel als de wielen van de grond komen en je wordt gedragen door de wind - dat is onbeschrijfelijk. Het gevoel van een prop in je buik zoals wanneer je verliefd of high bent.

Onder ons trok de azurblauwe zee voorbij met daaraan het vasteland van Maleisië met hagelwitte stranden en rivieren die als okerkleurige slangen door het beboste landschap kronkelen.

Nog één vlucht en daar zit je dan: Aan de rand van een kilometers lang, nee, oneindig oerwoud. Het oudste, mooiste en meest tot de verbeelding sprekende oerwoud ter wereld.
Dat van Borneo.

PS:
Wil je een berichtje achterlaten? Dat kan onderaan deze pagina!
Aanmelden voor de mailinglijst kan aan de linker kant.

• 24 September 2010 - 08:20

Frits En Annemarie:

Ziet er super uit! Wij zijn jaloers! Geniet van alles en rust in dat paradijs ook even lekker uit van al dat gevlieg!
    Veel liefs!

• 24 September 2010 - 09:17

Christof:

Welkom op Borneo :P

• 24 September 2010 - 09:56

Harmke:

Het is maar goed dat je het vliegen zo leuk vindt haha (ik zou het gevoel hebben uit een achtbaan te zijn gekomen denk ik, lichtelijk geel verkleurd..)
    Door de drukte toch nog even stil staan bij details - knap hoor. Have fun!
    xx

• 29 September 2010 - 17:45

Lisanne:

Hoop dat jullie het daar superleuk hebben/krijgen. Succes en veel plezier!

• 08 Oktober 2010 - 23:59

Marijke:

Ha, jullie zijn er! Dit smaakt naar meer, keep them coming :)

• 09 Oktober 2010 - 00:00

Marijke:

Ha, jullie zijn er! Dit smaakt naar meer, keep them coming :)

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl