Suristage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu Suristage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirre - WaarBenJij.nu

Suristage

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

14 September 2007 | Suriname, Paramaribo

Ik ben naar boven verhuisd. De kamers hier zijn veel groter en er valt meer licht binnen omdat ze hoger zijn en omdat er twee ramen in zitten ipv 1. Ik voel me er veel beter. Bovendien is het hier op het balkon lekker rustig. Beneden bij de hangmatten is het eigenlijk altijd druk, vooral nu we met zn 15en zijn!

Ik zit dus op het balkon. Het is 7 uur ‘savonds en het begint al te schemeren maar de temperatuur is nog heel aangenaam. Midden op de dag kun je beter niet over straat lopen want dan smelt je weg als een ijsklontje in een opgewarmde oven.
Het is hier goed vertoeven: hier voor het huis draaien ze hiphop en vanuit een paar huizen verderop klinkt hele mooie Islamitische muziek. Ik geloof dat er een trouwfeest aan de gang is want net kwamen er al een paar mooi versierde auto’s voorbij.
De diversiteit aan culturen in dit land is het leukste. Er zijn hier Islamieten, Joden, Moslims, Europeanen, Hindostanen, Javanen, Libanezen, Creolen en Bosnegers (de laatste twee groepen zijn afstammelingen van slaven). En ze leven allemaal samen. Ècht samen. Niet zoals de culturen in Nederland langs elkaar heen leven. En dan zijn er ook nog de Chinezen, dat is echt een aparte bevolkingsgroep. Ze spreken de taal niet eens. Veel arme Chinezen worden hierheen gezonden om in winkels te “werken”. Wat in feite wordt gedaan is geld witwassen. Maar er is nauwelijks politiecontrole hier, dus dit soort dingen gebeuren gewoon.

Op het werk heb ik het aardig naar mijn zin. Bodeco zit in de Waag. Het gebouw is groot en het is dan ook grotendeels restaurant/café. Dat deel is niet van Bodeco. Wij zijn eigenlijk maar met zn drieën: Botty (eigenaar v/h bedrijf, maar die is meestal op pad), Hilma en ik.
De afgelopen vier dagen heb ik vooral “meegekeken” met Hilma. Zij woont hier sinds anderhalf jaar en ik kan het ontzettend goed met haar vinden. Ik leer veel van haar over Suriname. Zij doet front office en dus eigenlijk alles. De toeristen komen, vragen, boeken tours en zij verwerkt dat. En daarnaast komen nog de taken als posters maken etc, maar dat mag ik binnenkort gaan doen :)
Er zijn ook nog mensen die zo nu en dan binnen komen wandelen. Dat zijn gidsen, mensen die de boot regelen, etc. Allemaal Surinamers en erg leuke mensen.

Zaterdag zijn we naar Commewijne geweest met z’n 15en. Prem bood ons voor een prikkie een tour aan en dus ging iedereen mee! Commewijne ligt aan de andere kant van de Surinamerivier en vroeger waren daar de plantages waarop de slaven (of “arbeiders” zoals ze worden genoemd) werkten. We zagen daar een katoenboom en een suikerfabriek. Van de plantages was weinig meer te zien, want de nakomelingen van de arbeiders hebben er hutjes op gebouwd.
We zagen ook nog twee prachtige hagedissen die met elkaar in gevecht waren.

Ik ben wel weer uit verteld en jullie vast in slaap gevallen dus ik spreek jullie later wel weer (toe :P). En bedankt voor de leuke mailtjes en berichtjes!!!

Groetjes!
Mirre

  • 13 September 2007 - 20:46

    Annemarie:

    slaap lekker! Als je dit meteen nog leest!
    Groetjes uit Baarn

  • 14 September 2007 - 19:32

    Sanne:

    he meid, ik wens je veel plezier in surinam e met je stage!
    en vergeet niet veel mooie kiekjes te maken!!!!
    veel plezier
    x sanne

  • 15 September 2007 - 09:40

    Jelmer:

    heey hoe heb je het daar?
    is het leuk in het oerwoud heb je er al vogelspinnen gezien.
    Ben je al aangevvallen door een slang laat het ff weten want dan komen we je redden.
    groetjes Jelmer

  • 15 September 2007 - 09:54

    Wybren:

    heey Mirre hoe gaattie?
    Met mij goed.
    weetje mijn nieuwe school bevalt me wel.
    Ik heb net een 10 op geschiedenis!!!
    Heb je de apen al nageaapt euh....oeps! Ik bedoel natuurlijk of nageaapt apen de al je..euh...naja.
    Is er nog veel groen in Suriname?
    nou mzzl.

    Groetjes uit wergea.

    PS:is het oerwoud mooi?


  • 15 September 2007 - 10:04

    Wilma/henk/marij:

    Hallo Mirre,
    Je bent net weg of je hebt alweer een paar leuke briefjes geschreven... Het klinkt allemaal zo leuk. En van Rianne en Bart weten we natuurlijk ook al dat het een prachtig land is. Dat wordt dus genieten, Mirre.
    We horen vast wel meer over je oerwoudavonturen, stage (want je zult toch ook wel moeten werken op een stage-adres), uitstapjes, kunst en cultuur.
    Veel liefs van ons allemaal,
    Wilma en co.

  • 15 September 2007 - 16:14

    Nienke:

    Haai Mirre, klinkt allemaal goed! Heel veel plezier nog daar, x

  • 20 September 2007 - 18:29

    Renee:

    Het ziet er vet mooi uit op de foto's!
    Super gaaf die hagedissen :D
    Heeel erg veel plezier!
    Groetjes, Renee (& Hans)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 34604

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: