De tocht - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Mirre - WaarBenJij.nu De tocht - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Mirre - WaarBenJij.nu

De tocht

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

18 December 2009 | Denemarken, Kopenhagen

"Global warming. I could use some local warming right now"
Aldus Loesje, van de posters, die zich samen met ons door het barre weer een weg baande naar Kopenhagen.. per elektrische scooter!
Het was koud, het was uitputtend, maar het was vooral inspirerend, gezellig en belonend. Want toen het manifest af was en we het aan verschillende ministers uit binnen- en buitenland mochten overhandigen, zei minister Jacqueline Cramer van Milieu dat het "an enormous push" zou leveren "to make the world leaders seal the deal". Het bezorgde me echt kippenvel.

Er wordt steeds geroepen dat veel aandacht wordt besteed aan de mening van onze generatie. Hopelijk heeft ze gelijk. Het zal vandaag, op de slotdag van de klimaattop, blijken.

De tocht
Donderdag avond verzamelden we bij een hostel in Bunnik, bij Utrecht. Vanaf dag één zat de sfeer er dik in. Ik denk dat het kwam omdat iedereen daar kwam met dezelfde insteek (een beter leefmilieu), we waren van dezelfde leeftijd, wilden inspiratie opdoen, mensen ontmoeten en lol hebben. Nou, die verwachtingen zijn meer dan waar gemaakt!

We waren met 60 Nederlanders, 30 Duitsers en 10 Denen. Die verdeling komt door een minder goede promotiecampagne in de andere landen.
Dagelijks zaten we zo'n 3 uur op de scooter, met een tussenpauze. Het was koud, maar het gezelschap en de prachtige natuur maakten het een feest.
Iedere ochtend, middag en avond hadden we een lezing of een workshop. De lezingen werden gegeven door professionele mensen die in één of ander opzicht iets te maken hadden met duurzame energie.
Deze waren voornamelijk gefocust op - hoe kan het ook anders - voertuigen die aangestuurd worden door duurzame energie.

Inspiratie
Ons werd op het hart gedrukt dat wij degene zijn die het verschil maken. Wij, als burger. Datgene wat wij afnemen, zorgt voor een impuls op dat vlak in de economie. Politici worden door ons gekozen. En bedrijven focussen zich op wat wij willen. Maar bedrijven kunnen ons ook dingen opdringen. Zo wil Shell dat wij in benzine auto's rijden en zo wil Essent dat we elektrisch gaan rijden. Naar wie moet je dan eigenlijk luisteren? Is het alternatief wel echt beter?

Dan iets wat mij persoonlijk bezig houdt: Komt de klimaatverandering wel door de mens? Of is het een natuurlijk verschijnsel, zoals een nasleep van de vorige ijstijd of heeft het met de zonnecyclus te maken?
Desalniettemin, belangrijker is het dat wij er alles aan doen om het milieu waarin we leven zo schoon mogelijk te houden. De lucht in de steden is vies. Grondstoffen raken op. En daar moeten we hoe dan ook iets aan doen.

Alles rondom Kopenhagen, de mensen die daar komen demonstreren, de ophef in de media, wij op scooters 900 kilometer door de kou.. Het is allemaal niet voor niets en het geeft een soort gevoel van saamhorigheid. Iedereen wil een schone wereld. En iedereen wil comfort, dus daar moet iets op gevonden worden.
Als wetten worden gewijzigd, bijvoorbeeld dat bedrijven in 2020 geen fossiele brandstof meer mogen gebruiken, of noem een ander lastig onderwerp, dan zullen bedrijven daarin gaan investeren en zijn er genoeg techneuten om een oplossing te vinden.

Het eindresultaat
De tocht werd georganiseerd door Essent. Een organisatie die binnen nederland duurzame energie produceert, maar die onlangs opgekocht is door een groot Duits bedrijf dat energie uit kolen haalt. Helemaal niet zo schoon dus.
Over het manifest werd veel gediscussieerd en er werden goede ideeën bedacht. De 6 hardcore-roadies, leeftijdsgenoten die er de hele rit van Den Bosch naar Kopenhagen bij waren, vormden onze ideeën om tot een manifest. Maar we kregen het gedurende de hele reis niet te zien, totdat het klaar was om te overhandigen (en dus te laat om er nog iets aan te veranderen). De punten die op het papier staan vind ik erg sterk. Maar het was een grote teleurstelling voor mij dat het puur over elektrisch vervoer gaat. Dat is namelijk maar één kant van het klimaat-verhaal.
Ach, wat wil je ook als je met Essent op pad gaat. En hopelijk kunnen we op het vervoer-vlak op deze manier een goede bijdrage leveren aan de klimaat-discussie.

Ons manifest
1. Make sure that all new cars are electeric or plug-in hybrids.
2. Charge electric vehicles with additionally produced renewable energy.
3. Set up an EU-standardized energy-infrastructure.
4. Develop green zones.
5. Make car-sharing of electric and plug-in hybrid vehicles the default way of travelling.
6. Use social networks to form an interactive platform for greenpoolings.
7. Make formula 1 racing fully electric.
8. Turn public travelling into a quality experience.
9. Put more effort into producing light-weight and modular cars based on the 'cradle-to-cradle' principles.
10. Reward reducing transportation and travelling with clean cars.
11. Focus on experience marketing to promote sustainable mobility.
12. Integrate sustainable energy in school curricula.

PvdA'er Diederik Samson zei na het zien van ons manifest: "These are all good ideas that we should have done yesterday."

Heb je na het lezen van dit verhaal commentaar, kritiek of gewoon een leuke boodschap, laat die dan vooral hieronder achter!!

xxx