Semana Santa - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Mirre - WaarBenJij.nu Semana Santa - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Mirre - WaarBenJij.nu

Semana Santa

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

31 Maart 2005 | Guatemala, Antigua

Oftewel: Heilige Week
Plaats: Antigua
Datum: 24 tm 27 maart

Omdat heel Centraal Amerika hartstikke katholiek is wordt dit natuurlijk uitgebreid gevierd! En dan is er geen betere plaats om het te vieren dan Antigua. Dit is de ex-hoofdstad van Guatemala. Ex omdat het keer op keer vernield is door aardbevingen en vulkanen, maar de inwoners houden vol en blijven opbouwen. Ondertussen is het een schattig stadje met keien in de straten, vrolijk gekleurde huizen en een gezellig park als centrum.

De hele week waren er optochten van mensen in het paars of zwart (afhankelijk van de dag), die heilige beelden en altaren droegen. Ik herstel even van mijn vorige verhaal; de altaren zijn wel degelijk van hout, en dus loodzwaar! Toch moet het een hele eer zijn deze te mogen dragen, en ze wisselen gelukkig genoeg af (de optocht loopt van ´sochtends vroeg tot ´savonds laat).
Vlak voordat de stoet langskomt gaan vele mensen de straten op om de keien om te toveren in de meest prachtige tapijten van gekleurd zand en bloemen.

Op Witte Donderdag kregen we vooraan de stoet een kort spel van de Romeinen die Jezus gevangennemen, en de kruiziging bediscussiëren. Het was allemaal zó duidelijk dat het zelfs voor onze Joodse en Boeddhistische vrienden te volgen was.

Donderdagavond liep iedereen die op dat moment in Antigua aanwezig was (en dat waren nogal wat mensen!) op straat om in het park rond te hangen met vrienden en familie, uit te gaan, of hard te werken aan nieuwe tapijten. De stoet loopt er elke keer doodleuk overheen, en dan staat iedereen alweer klaar om alles op te vegen en een nieuwe te maken.
De hele nacht werd er flink gefeest en hard gewerkt, en om 5 uur ´sochtends vertrok de stoet uit La Merced (kerk).
Romeinen hielden met hun speren iedereen aan de kant, mannen in het paars met wierook kwamen langs, en daarachter het grote altaar met daarop Jezus die het kruis draagt. Daarachter nog een band met zware trommels, en af en toe ingetogen muziek.
Als de stoet 1 of 2 blokken weg is, kan je dat zeker wel ruiken en horen! Deze liep tot een uur of 6 door, en ondertussen deden wij wat aan onze nachtrust.

Na 6 uur was alle paarse kleding verdwenen; iedereen liep in het zwart.
Een nieuwe optocht vertrok; de meest indrukwekkende wat mij betreft. Ik stond bij de Ark, een grote gele boog over de weg met klok en bel. Het was al donker toen eerst de vrouwen in zwart langs de stoepranden kwamen gelopen. Toen kwamen de mannen die de straat in een dichte mist van heerlijk geurende wierook toverden. Daarachter de vrouwen die het altaar met daarop een rouwende Maria droegen.
De geur van wierook, de zware trommels, de bedrukte stemming van de menigte toen Maria onder de Ark doorkwam... Het was onbeschrijfelijk!
Zaterdag hadden ze beelden van de hemel en engelen, en een hele hoop trieste muziek. Dat werd me even te veel. Gelukkig was het een dag later eerste Paasdag, en het was één groot feest! Vrolijke kleuren, mooie kleren, muziek, en mensen dansten in de straten...

Vrolijk Pasen!

• 05 April 2005 - 21:05

José:

Raar, niemand heeft hier nog op gereageerd. Toch heel interessant hoor hoe feestdagen daar worden gevierd, het lijkt me cool om dat ook eens van dichtbij te bekijken!!!

-xxx- José

• 06 April 2005 - 16:12

Nietje:

Nu je't zegt: wat een schanduuuuh!! :P Noujah, dan reageer ik ook wel ff hoor! Very interesting story!! Ik ga nu, Jo roept dat we gaan essen, ajuuus xxxx

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl