Updatuuuuh! - Reisverslag uit Copán, Honduras van Mirre - WaarBenJij.nu Updatuuuuh! - Reisverslag uit Copán, Honduras van Mirre - WaarBenJij.nu

Updatuuuuh!

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

03 Maart 2005 | Honduras, Copán

Jaah ik leef nog!! En jullie? 10 cm sneeuw?? Cool! Voor de elfstedentocht kom ik terug, dus laat maar weten wanneer die is!!
Zoals het kaartje rechts aangeeft, ben ik inmiddels in Honduras beland. Hoe?? Voornamelijk per chickenbus. Nicaragua was super!! Ik heb eerst een week op Ometepe (eiland) rondgehangen; vulkaan beklommen, paardgereden, en elke dag gekayakt, e na wat andereplaatsjes ook een week in Leon. Nicaragua was al een stuk beter dan Costa Rica. Veel minder westers en een leuke en vriendelijke cultuur. Leon was een oud koloniaals stadje met veel kerken en oude huizen. Vanaf de kathedraal in het centrum (waar je over hetgigantische dak kon lopen) kon je alle tien vulkanen zien die in een rij langs de stad lopen. Veel ervan zijn actief, en eentje hebben we beklommen. De tocht omhoog was zwaar, omdat het steil en veel te heet was, maar eenmaal boven bleek hethet helemaal waard te zijn geweest! We zagen eerst een knalrode grote zon achter de horizon verdwijnen; vervolgens konden we in de diepte van de vulkaan de lava zien gloeien, en daarna zijn we heerlijk onder de sterren in slaap gevallen..
Samen met Elisa ging ik naar Trujillo, in Honduras, waar vlakbij Columbus voet aan land zette, en waar de dictator William Walker, die tot drie keer toe midden amerika probeerde te veroveren, is geexecuteerd.
Afgelopen week zatern weop Utila, het duikersparadijs, omdat de riffen zo vreselijk mooi zijn en de duikscholen de goedkoopsten in de wereld.
Het is niet alleen een duikersparadijs; terwijl Elisa voor haar PADI (duikersdiploma) ging, snorkelde ik vrolijk rondjes om het eiland. ´Mirre, ademhalen!!´ moest ik mezelf vaak vertellen als ik me weer eens vol ongeloof afvroeg hoe ik in de kleine zeemeermin terecht was gekomen. We zagen zelfs een klein geel zeepaardje!!!
Boven water was het al net zo´n paradijs. De garifula-(soort engels, maar je moet heel goed je best doen om ze te verstaan)sprekende mensen zijn zo relaxed overdag en geweldig om mee te feesten in de avond.
Een dag zaten we met zn 60en op een verlaten eilandje met hangmatten, snorkels, eten, drinken, muziek.. wat wil je nog meer??
De walvishaai waar ik het al maanden over had heb ik niet gezien (de tranen stromen over mijn wangen nu ik dit slechte nieuws moet vertellen). Ze wilden simpelweg niet komen. Maar 1 troost: toen we op de boot terug zaten regende het pijpestelen, en ze zeggen dat als dat het geval is, je zeker een keer terug komt. Yes!!!!!
We zitten nu in Copán, en gaan vanmiddag de Maya ruines bekijken. Morgen of overmorgen ga ik richting Guatemala en Mexico, Elisa gaat dan jammer genoeg terug naar CR :´( snif..
Hier nog even een beschrijving van een chickenbus: het zijn gewone amerikaanse schoolbussen, zoals je die in films ziet. De meesten zijn geel maar sommige chauffeurs zijn erg blij met hun bus en schilderen ze in vrolijke kleurtjes. Ook van binnen zijn ze soms feestig versierd. De reizen zijn vaak lang en goedkoop, maar je ziet erg veel van het land, en dat is al super want het is zo mooi groen hier!! Halverwege komt t hulpje van de buschauffeur, die eerst al je bagage of op het dak of achterin heeft gegooid, langs om t geld op te halen, en daarnaast komen regelmatig tijdens de rit mensen de bus in om eten te verkopen. Als je wilt kan je je hele maaltijd daar bij elkaar verzamelen!
Ik ga er weer eens vandoor. Laterrr!!!

  • 03 Maart 2005 - 21:23

    Anita:

    10 cm?!!!! echt niet, veel meer!!! op sommige plekken was het 40 cm dik!! onze katten verdwenen zo'n beetje in de sneeuw, hihi..!! geloof niet dat ze het zo leuk vinden, hehe.. cu xxx

  • 04 Maart 2005 - 11:46

    Broertje:

    Haai haai! T is hier echt wit! T heeft idd flink gesneeuwd!

    Maar wat jij hebt gedaan klinkt trouwens veel belovend! Heel leuk.

    Bij deze doop ik je Culumbina de eerste, wereldreiziger!

    Groetjes

  • 04 Maart 2005 - 19:00

    Isabelle:

    Leuk om weer eens wat van je te horen! Het is hier echt hartstikke mooi! Alles ligt onder een dikke laag sneeuw. Vandaag wordt de eerste marathon op natuurijs gereden in Veenoord en morgenvroeg in Noordlaren. Vanacht heeft het zelfs 20 graden gevroren!!! Maar door de sneeuw is het wel slecht ijs hoor, dus die 11 stedentocht laat nog wel even op zich wachten...

  • 05 Maart 2005 - 10:33

    Robert:

    hai nou nou eindelijk ik ben weer bij hoor met je lange verhalen maar idd ze zijn heel mooi die verhalen want je weer ik ben niet zo lees freak maar dit is wel interezand
    hoe ze daar leven weet ik dat ook nou groetjes

  • 05 Maart 2005 - 16:52

    Liesbeth:

    nou die marathons in noordlaren een veenoord zijn niet door gegaan, beetje jammer maar het ijs was meer sneeuw en op sneeuw kan je niet schaatsen...
    In Honduras kan het wel mooi zijn, maar hier in nederland is het momenteel ook hardstikke mooi! het lijkt haast oostenrijk zonder bergen.

    xxx

  • 05 Maart 2005 - 19:50

    Heleen:

    'vulkaan beklommen'
    'paardrijden'
    'gekayakt'
    'vervolgens konden we in de diepte van de vulkaan de lava zien gloeien, en daarna zijn we heerlijk onder de sterren in slaap gevallen..'
    'snorkelde ik vrolijk rondjes om het eiland.'
    'Ruines bekijken'

    En ondertussen zit ik hier dood te vriezen in de dikke sneeuw en elke dag naar school te gaan, elke dag opnieuw!!
    Waah! Het klinkt echt super! Jammer van die walvishaai....
    Nou...ik ga stoppen, want ik verander bijna in een ijsklompje, wie komt mij uithakken? :P

    xxx Heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Honduras, Copán

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 88
Totaal aantal bezoekers 34595

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: