Aan het andere eind van de wereld.. - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Mirre - WaarBenJij.nu Aan het andere eind van de wereld.. - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Mirre - WaarBenJij.nu

Aan het andere eind van de wereld..

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

30 December 2004 | Costa Rica, Puerto Viejo

Ik snap het niet! Elke keer kom ik op zo'n superplek dat ik denk dat het niet beter kan - maar Costa Rica blijft me verbazen!
Ik hoop dat jullie een leuke kerst hebben gehad. Ik iig wel! Natalia had me uitgenodigd om het met haar familie te vieren. Dat was vooral: veel familie, pakjes, en superlekker eten! Ook al verstond ik niet alles wat ze zeiden, het was heel erg gezellig. Mede dankzij haar moeder die vanaf het eerste moment al deed of ze me geadopteerd had!
Zondag was de Tope: een eindeloze optocht van 'cowboys' op paarden. Iets typisch Costaricaans, ik ben er nog niet achter waarom het zo populair is.
In een buitenwijk was nog een gigantische kermis met tienduizend eet en drinkstands en disco's. Het was waarschijnlijk erg leuk geweest als het niet zo druk was.
Maandag vertrok iedereen die ik kende naar Mal País voor oud en nieuw. Ik hield eigenwijs vast aan mijn eigen plan om naar Puerto Viejo te gaan, aan de andere kant van het land waarvan ze zeiden dat het de hele dag regent.
Ik bleef nog een dag in San José om naar het carnaval te gaan waar ik voor was gekomen. Dat was geweldig!! Alhoewel we ons elk jaar voornamen naar het carnaval in t zuiden van ons landje te gaan, was ik er nog nooit geweest.
Het begon met een hele hoop vrachtwagens die werkelijk alles gebruikten wat maar geluid maakte. Ze claxoneerden liedjes samen, en gingen helemaal uit hun dak in de cabines!
Vervolgens 5 uur lang optochten van prachtig verklede mensen in felgekleurde kleding, die konden dansen waar je jaloers van werd!
Elke groep had zn eigen band die tijdens het spelen hun trommels en trommelstokjes enthousiast in het rond zwaaiden.
Chinezen kwamen met een grote chinese draak, Indianen als medicijnman.
Wat een feest!! En het hield nooit meer op! Toen ik thuiskwam kon ik niet eens vertellen wat ik gezien had, zoveel indruk had t gemaakt..
Gister ben ik dan eindelijk naar Puerto Viejo gegaan, waar ikeigenlijk al heel erg lang naar uitkeek. En het is nog geweldiger dan ik dacht!! Veel toeristen, dus veel cafés, restaurantjes, disco's, souvenirwinkeltjes. Het is klein en gezellig, vlak aan het strand (vanaf de weg 5 meter opzij en je staat in de zee), en een superrelaxte afro-caribische sfeer met een hoop reggae.
Ik slaap in Rocking J's. Je kan kiezen tussen een boomhut, hangmat of tent. De boomhut is helaas veel te duur. Ik slaap nu in een tent, morgen wordt het waarschijnlijk een hangmat. Dat alles in een grote gezellige achtertuin, grenzend aan het strand, waar 'savonds een groot kampvuur aangestoken wordt.
Daar is het strand wit, een eindje verderop is het zwart. En niet zo'n beetje ook! Dat komt door vulkanische as. Het is prachtig!!
En ja, het regent inderdaad veel. Maar dat geeft niet, want het is warm!
Ik heb gister de lekkerste maaltijd ever gehad (ook de koks blijven me verbazen; volgende week zeg ik dat weer over iets anders). t Was falafel met een groentebol en salade, een coctail, en cake gedrenkt in rum met vanilleijs. Als ik terug ben zal ik proberen t voor jullie te maken; dit is iets wat jullie niet mogen missen!
En als je na zo'n maaltijd nóg niet het vakantiegevoel te pakken hebt..
Toen ik net een eind ging hiken heb ik een heleboel gifkikkertjes gezien (rood, en groen met zwart)! Dat was 1 van de 3. Ik heb besloten dat ik Midden Amerika niet verlaat voordat ik gifkikkertjes, minstens 1 toekan en geelvleugelara heb gezien! Ik begin er vertrouwen in te krijgen. En anders blijf ik hier nog even wonen, vind ik ook niet erg hoor!
Als het goed is komt Patrick morgen, die heb ik in San José ontmoet. Hoop dat ik dan toch de goede keus heb gemaakt door niet iedereen te volgen naar Mal País!
Een betere plek dan Puerto Viejo is er iig niet!!
Veel plezier allemaal, en alvast een superleuk nieuwjaar!!!!!!!!!!!!!!

  • 01 Januari 2005 - 19:46

    Marjolein:

    Whaaa!! Ik ben zooo jaloers op je!! Al die gave verhalen. Ik krijg helemaal zin om ook die kant op te komen :P

  • 03 Januari 2005 - 14:17

    Liesbeth:

    jij ook een heel gelukkig nieuw jaar!!! en dat je die gifkikkertjes, toekan en de geelvleugelara te zien krijgt!!!

  • 05 Januari 2005 - 06:59

    Margreet:

    als het goed is,
    liggen er 10.000 spongebobjes bij jouw post en een briefje.
    Ik heb op het pakket geen afzender gezet,
    was ik vergeten.
    Het is ongeveer 20 december verstuurd.
    Kom je nog in San Jose binnenkort??
    Laat even weten of je het ontvangen hebt.

  • 05 Januari 2005 - 14:30

    José:

    Hey Mir, een heel gelukkig nieuwjaar!!! Ik heb een geweldige jaarwisseling gehad, jij ook??? Ik was alleen wat dronken, voor het eerst in mn leven echt, haha!!! Ik heb nog het tapijt van Norbert eronder gekotst, oeps!!! De verhalen over Costa Rica zijn geweldig, keep them coming:D

    -xxx- José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 34558

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: