Another morning in the jungle - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Mirre - WaarBenJij.nu Another morning in the jungle - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Mirre - WaarBenJij.nu

Another morning in the jungle

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

24 Januari 2005 | Nicaragua, Granada

Hoihoi! Alles goed met jullie? Als ik hoor over de kou en sneeuw in nederland kan ik het me steeds minder voorstellen. Als het volgende winter sneeuwt denk ik; wat is dat?? :) Ik hoop dat jullie sneeuwpoppen mooi zijn geworden, laat t maar ff weten!
Een nieuw postadres kan ik niet neerzetten omdat ik te vaak grote afstanden bereis, maar als je toch iets hebt, laat t me dan even weten, dan kan ik waarschijnlijk wel een tijdelijk adres geven. En post is nog altijd meer dan welkom!!
Ok, wat ik heb uitgespookt de afgelopen tijd. Ik zal mn best doen t niet te langdradig te maken :P
In Puerto Viejo was het groot feest met oud en nieuw. Ik had een leuke vriendin ontmoet, Eva, die samen met haar broertje Abram op vakantie was. In Rocking J's, ons hostel, hadden we 'smiddags een enorme koelbox vol punch gemaakt. Dat was gratis, dus je kan wel nagaan dat iedereen in no-time behoorlijk zat was. De sfeer werd er alleen maar beter op, en na Rocking J's hebben we nog een goed feest gehad in de Reggaebar.
Twee dagen later hebben we Puerto Viejo met pijn in ons hart verlaten, maar ik heb mezelf beloofd terug te komen.
Eva en Abram gingen mee naar Bocas del Toro, de eilanden in Panama waarvan iedereen zei dat we er echt heen moesten omdat het zo mooi is. Ik weet het niet; het enige wat wij hebben gezien is regen. Maar de boottochtjes waren het toch al waard om te gaan!
We zetten onze hoop op de Pacifische kust en gingen terug naar CR, naar Nationaal Park Corcovado.
We gingen eerst twee uur in de pickup truck, en zijn uiteindelijk ergens in de bush afgezet. Bij twee mensen mochten we op hun (eindeloze) grondgebied staan, dus we zochten een mooie plek op het strand uit. Helaas hadden we de regenbuien met ons meegenomen en dit leek geen goed idee met 1 tent en 2 hangmatten. Dus wij terug met een inmiddels natte backpack, en ze boden ons aan om onze hangmatten op hun patio te hangen. Cool! Toen we alles voor elkaar hadden gingen we op pad naar een waterval, en zoals verwacht kwamen we helemaal doorweekt terug. We moeten er heel zielig uit hebben gezien want ze nodigden ons binnen uit en gaven ons wat chips en een flesje wodka om warm te worden. Er was geen electriciteit en geen ramen, dus daar zaten we bij kaarslicht gezellig te kletsen, terwijl de apen buiten elkaar een goede nacht wensten.
Met zonsopgang hoorden we ze weer, en de vogels; samen een grote herrie, maar zeker niet onprettig om mee wakker te worden!
We pakten snel onze spullen en gingen het park in. Het strand was verlaten en zo prachtig; links de diepblauwe zee met het geluid van de golven en de frisse, zoute geur; rechts het prachtig groene primaire regenwoud met de geluiden van al haar bewoners; boven ons talloze geelvleugelara's die prachtig rood afsteken tegen de blauwe lucht, en voor ons het eindeloze verlaten strand met tienduizend kleine krabben die haastig in hun holletje schieten als je aan komt lopen. De mist in de verte en het altijd speciale licht van de opkomende zon maakten het helemaal adembenemend, en een beetje mysterieus..
We hebben in dat park ontzettend veel dieren gezien, van coati's tot een miereneter en zelfs voetsporen van een jaguar! Jammer dat deze zichzelf niet liet zien.
Daarna heb ik nog wat parken bezocht maar ze haalden het lang niet bij Corcovado!
Toen was het tijd om naar Nicaragua te gaan. En de verandering was er gelijk aan de andere kant van de grens! Een chickenbus, een oud amerikaanse schoolbus die ze in nicaragua als normaal vervoermiddel gebruiken, bracht ons (Eva en Abram waren inmiddels naar huis, ik ontmoette Julia) naar Rivas. De simpele huisjes langs de weg doen me aan Afrika denken (heel positief bedoeld), alhoewel het hier meer gecultiveerd is. Toen ik na een tijdje opzij keek zag ik ineens twee vulkanen midden in een groot meer; Ometepe! Ze vormen samen een eiland in het grootste meer van midden amerika, en de linker is actief. Best indrukwekkend om te zien.
Maar daar ga ik over een paar dagen heen. We zijn eerst naar een verlaten strand gegaan waar we kampeerden op het zand en kookten op een kampvuurtje. Erg gezellig met al onze 'lotgenoten'!
Daarna zijn we naar Granada gegaan; Liefde op het eerste gezicht! Het is een oud koloniaals stadje; klein en super gezellig! De huizen hebben allemaal een andere kleur en de zon schijnt altijd. De mensen hier moeten altijd vrolijk zijn, dat kan niet anders! :P Het is wel weer eens heel makkelijk om te verdwalen, omdat dit de zoveelste stad is zonder enige richtingaanwijzingen, laat staan straatnaambordjes. Maar gelukkig zijn er altijd wel wat aardige locals die de weg willen wijzen (en je helaas ook vaak de verkeerde kant op sturen, maar toch goed bedoeld).
Julia gaat morgen naar huis, maar stomtoevallig ontmoette ik vandaag iemand die ik van San Jose kende, dus de plannen voor de komende dagen beginnen alweer te komen!
En ja; ik mis jullie af en toe wel erg, maar met al jullie leuke mailtjes en berichtjes gaat t allemaal wel goed!
Groetjes!!

  • 25 Januari 2005 - 06:18

    Anita:

    Wát een namen allemaal: Bocas del Toro, Corcovado, Nicaragua, Ometepe... kan het niet uitspreken hoor.. :S Hoe zit het met je Spaans eigenlijk?? Kan je je goed verstaanbaar maken?? Of praat je hoofdzakelijk engels?? Groetjes Anita

  • 29 Januari 2005 - 18:33

    Elsie:

    Ik kom daar wel een keer heen.........als ik in LA zit. Maar dan wil ik wel dat je ook ff bij mij komt, gaan we stappen en op zoek naar hotte beroemdheden!!!

  • 31 Januari 2005 - 17:54

    José:

    Lijkt me cool daar in de jungle! Zoals je het allemaal beschrijft, ik heb jou nooit eerder zo gehoord, een verborgen talent. Erg mooi beschreven! Ik weet al wat jij moet gaan doen als je weer terugkomt, de journalistiek in! Dan kun je mooi schrijfster worden, ik vind dit iig al heel leuk om te lezen aldoor:D

    -xxx- José

  • 02 Februari 2005 - 23:24

    Mirre:

    :D dank u dank u

  • 16 Februari 2005 - 10:26

    Elske:

    Joww, waar zit je nu??? Ik ga als het goed is 19 februari naar Pruim, gaan we ook heen als je terugkomt!!!

  • 17 Februari 2005 - 18:40

    Paula:

    hoi ik mis je vaak in mijn dromen dan hebben we een feestje omdat jij er bent

    Groetjes paula

  • 28 Februari 2005 - 11:08

    Isabelle:

    Eey Mirre!
    Lang niets van je gehoord. Alles goed daar nog?
    Liefs!

  • 03 Maart 2005 - 16:31

    Callingyou:

    hee laif,
    we wilden je een paar foto's sturen van de dikke pakken sneeuw die hier zijn gevallen, maar je mailbox zit te vol....
    Smachten naar een update van je site. R

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nicaragua, Granada

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 34543

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: