2 weken wildernis - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mirre - WaarBenJij.nu 2 weken wildernis - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Mirre - WaarBenJij.nu

2 weken wildernis

Door: Mirre

Blijf op de hoogte en volg Mirre

11 December 2004 | Costa Rica, San José

Tijd voor een update, dacht ik zo! Na 2 weken in de rimboe is het even wennen om weer terug te zijn in San Jose, maar wel heel gezellig. Dit hostel is echt the place 2 be!!
k zal bij t 'begin' beginnen. Twee dagen voor ik Orosi verliet, kregen we met alle 'studenten' merengue-les. Lastig in het begin, maar als je het eenmaal door hebt hartstikke leuk!! Daarna zijn we nog met zn allen naar de bar gegaan. k had bijna spijt dat ik wegging!! De avond erna hadden we nog kampvuur aan de rivier. t kostte veel moeite om m aan te krijgen (nat hout), maar daarna hadden we ook wat!!
Met een aantal heb k nog contact, en met de gastfamilie heb ik afgesproken dat ik ze over 5 maanden nog eens opzoek.
In de bus naar San Jose begon ik te twijfelen. Het was zo leuk geweest de afgelopen dagen, en waar zou ik nu weer terechtkomen? Ik haat afscheid nemen, maar daar kan ik niet omheen hier in CR. Gelukkig zijn er altijd wel weer nieuwe leuke mensen, daar kwam ik snel genoeg achter. ik kwam in het hostel Tranquilo Backpackers terecht (kijk hier ff: http://www.tranquilobackpackers.com/contents_en/idiots.html), echt super!!! In de algemene ruimte zijn hangmatten, banken, gratis internet, goeie muziek, en een supersfeertje!! Binnen twee dagen kende ik haast iedereen die er rondliep! En, last but not least: 'sochtends staat er een grote pan beslag in de keuken en staan we gezellig met zn allen pannenkoeken te bakken!
Na 2 nachten vertrok ik, met weer een hele hoop zin, naar Liberia: mijn tussenstop voor Santa Rosa. In Santa Rosa ben ik alleen nooit aangekomen. Ik had nogal wat verhalen gehoord dat je daar echt niemand tegenkomt 'Just you and the beach there', en twee weken zonder leuke mensen om me heen hou ik echt niet uit! Dus ben ik zuidwaards gegaan; eerst naar Tamarindo, een bekende badplaats. Maar het was er zo toeristisch (niet leuk!) dat ik er na een nacht weer weg ben gegaan. Gelukkig was er nog een andere plek waar de schildpadden met zoveel tegelijk eieren komen leggen: in Ostional, aan de zuidwestkust van het Peninsula de Nicoya (schiereiland).
Ze zeiden dat ik het niet in een dag kon doen, maar door verschillende bussen te pakken is het toch gelukt. Mijn laatste bus zette me af aan het begin van een 10km lange stofweg. Zonder de hulp van wat locals had ik die nooit gevonden!
Omdat ik het grootste deel van mijn spullen in San Jose had achtergelaten, en mn backpack niet meer zo zwaar was, was lopen niet zo erg. Maar al snel kwam een nog betere oplossing: een auto met laadbak erachter wilde ons wel meenemen! Nou, op een wankel houten randje over een hobbelige stofweg betekent maar 1 ding: Goed vasthouden!!!
Wat een avontuur! - soms moesten we zelfs dwars door de rivier!!
Toen we aankwamen in Ostional had de zon net een rood-roze gloed achtergelaten aan de horizon.
Ik kreeg een kamer met eigen badkamer, patio en hangmatten voor de deur, en nog geen 100 meter van het strand! De kamer had 4 bedden, dus ik had zelfs de luxe om elke avond te kiezen waar ik ging slapen! :P
Al snel hoorde ik dat ik precies op het goede moment gekomen was: binnen 2 dagen zou de Arribada (dat de schildpadden komen) zijn! Ik ontmoette wat locals en een stel leuke Australiers en het werd een superweekje! Overdag lekker hangen op het strand en 'snachts naar de schildpadden. Je moest echt uitkijken waar je liep, zoveel waren het!
Ik moet wel zeggen dat de rijst en bonen met sla me inmiddels de neus uitkomen, want meer hadden ze daar niet! Wel vlees en vis, maar ja...
Woensdag weer richting San Jose. Ben met de veerboot van t schiereiland afgegaan. Wat heerlijk om weer te varen!
In Puntarenas, waar de boot aanmeerde, ben ik een nacht gebleven. Echt sneller dan 1 km per uur moet je daar echt niet lopen, dan zweet je je dood! t Is ongeveer 30 graden, of meer, ik weet het niet, flink zweten iig! t Was echt zo'n 'perfect' plaatsje met alles erop en eraan: aardige mensen, gezelligheid in het stadje met winkels, restaurantjes en muziek, en daaromheen het strand met palmbomen en een stuk rustigere zee dan aan de westkust van het Peninsula (dit was een gigantische baai). Warm water en elke avond een prachtige zonsondergang...
'Enjoy..' zei een local tegen me 'and relax'. Nou, in zo'n omgeving is het heel erg moeilijk om dat niet te doen!!
'savonds eindelijk weer iets anders gegeten (chinees deze keer, echt heerlijk na een week rijst met bonen!) en geslapen in een klein blauwgeverfd kamertje dat deed denken aan een scheepskajuit. Erg toepasselijk in zo'n havenstadje!
Vanmorgen heb ik de bus naar San Jose gepakt. Ook wel lekker om weer terug te zijn! In de stad is het een drukte van belang: alles ligt overhoop vanwege Festival de la Luz morgen; zo te zien gaat het groots worden!! En ook vanwege de kerstdagen die voor de deur staan. De winkels zijn vol met kerstspullen, en buiten loopt de kerstman iedereen handjes te geven.
Mijn reservering voor het hostel was niet doorgekomen, gelukkig mag ik op een matras in de tv-kamer slapen! k kijk al uit naar de pannenkoeken morgen! :P
Kan er niet bij dat jullie nu allemaal bevriezen in Nederland! Hoop dat jullie een leuk Sinterklaasfeest hebben gehad. Ik heb iig aan jullie gedacht met een zak pepernoten op schoot!!
Oant later!! Groetjezzzz

  • 11 December 2004 - 00:46

    Mirre:

    Link werkt niet, ga naar: www.tranquilobackpackers.com en klik op For Idiots. Veel succes!!

  • 11 December 2004 - 12:20

    Anita:

    Zozo, dat je je pepernoten zo lang kon bewaren, had ik niet gedacht!! :P Wat een verhaal zeg, heb je nog wel wat nieuws te beleven over een maand of twee?! :P Je hebt al zo ongelofelijk veel dingen meegemaakt!! CUL8R!! xxxxx

  • 11 December 2004 - 13:28

    Heleen:

    WOOOWWW!!! Echt vet gaaf! Al die verhalen van dingen die je hebt beleefd en dan zit ik hier in het koude NL aan de studie. Elke dag hetzelfde....volgens mij wil je niet eens meer weg daar hahaha!! Maar ik ben wel heel erg blij dat je je daar vermaakt. Zo te horen mis je ons helemaal niet haha!!

    -xxx- Heleen

  • 11 December 2004 - 19:59

    Liesbeth:

    je hoeft je daar dus zeker niet te vervelen!Leuk al die nieuwe mensen leren kennen. Alleen één vraagje, je had het op een gegeven moment over 'wij', wie was de tweede persoon?
    Groetsjes!!!

  • 11 December 2004 - 20:25

    Mirre:

    Waar????????

  • 14 December 2004 - 20:00

    Renske:

    Er staat idd dat een auto met laadbak 'ons' wel mee wou nemen vanaf een stoffig zandweggetje ofzo :) Of bedoelde je jezelf en je backpack :p

  • 22 December 2004 - 19:55

    Mirre:

    Jah mijn backpack is mijn beste vriend, maar er waren ook nog een paar locals die ik in de bus had ontmoet, en daar ging ik samen mee liften :)
    En als ik het anders over 'we' heb; meestal zijn t gewoon andere reizigers waar k een tijdje mee optrek..
    Get it? :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Mirre

Mirre komt uit Groningen maar woont nu in Hilversum. De ideale uitvalsbasis voor uitstapjes binnen Nederland, maar ook voor het maken van (verre) reizen. Op haar website Mirre op Reis beschrijft ze avontuurlijke reizen, zowel ver weg als dichtbij. Ze blogt, fotografeert en filmt en gaat nooit op pad zonder haar laptop en camera. Voor Toerisme Gelderland fietste ze 5000 kilometer om toerisme in de regio te promoten. www.mirreopreis.nl

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 34553

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 01 December 2025

Nieuwe reizen

21 September 2010 - 21 December 2010

Zuidoost Azië

11 December 2009 - 16 December 2009

Road to Copenhagen

10 Mei 2008 - 20 Juni 2008

Tanzania: Land van God

06 September 2007 - 06 Februari 2008

Suriname: STVS

10 November 2004 - 10 Mei 2005

Centraal Amerika

Landen bezocht: